Het is algemeen bekend dat in het najaar bij veel mensen depressieve klachten ontstaan. Deze seizoensgebonden depressie uit zich o.a. in milde klachten zoals lusteloosheid, weinig plezier beleven en veel slapen tot aan ernstige klachten waarbij mensen denken aan zelfdoding. Van alle psychische aandoeningen komt depressie het meest voor* (bron internet-www.depressievereniging)

Volgens de traditionele chinese geneeswijzen (Tcm) is een onbalans van qi de oorzaak van ziekten; of het nu gaat om lichamelijke klachten of een mentaal psychische klachten zoal een depressie. Vanuit de Tcm zijn lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden. De aanpak vanuit de chinese geneeswijzen is dan ook het reguleren van qi. Als Qi vrij kan stromen functioneren processen in het lichaam beter. Een geblokkeerde energiestroom in het lichaam zorgt ervoor dat de geest (shen) ook uit balans raakt. Gedachten en gevoelens stromen niet vrij waardoor de geest vertroebeld raakt en haar helderheid en kalmte verliest. Het gevolg kan een depressie zijn.

Hoe het komt dat vooral in de herfst de kans op depressie toeneemt probeer ik u uit te leggen volgens de visie van de Tcm.

De Tcm gaat ervan dat wij een microcosmos zijn binnen de macrocosmos en dus beïnvloed worden door dezelfde krachten. De herfst is een periode die volgt op de naar buiten gerichte energie van de zomer. Langzaam verschuift de energie in de natuur binnen. De sapstroom in planten en bomen stopt waardoor bladeren verkleuren en uiteindelijk loslaten. Volgens de oude Chinezen is het verstandig om te leven in afstemming met het ritme/proces van het jaar.

Maar wanneer onbalans in het lichaam het moeilijker maakt om mee te gaan in de stroom van energie van dat moment ervaart u dat u bijvoorbeeld in de herfst onrustig wordt of dat u last krijgt van depressieve klachten. Uw energie is gestagneerd geraakt waardoor uw gedachten, gevoelens en emoties vast komen te zitten.

Shiatsumassagetherapie en acupunctuur hebben invloed op de energiestroom in uw lichaam en kunnen heilzaam bij het aanpakken van een depressie. Eventueel is een andere vorm van therapie, bijvoorbeeld psychotherapie noodzakelijk.

Hieronder volgt een aantal manieren om u te helpen om uw energie in het najaar en de winter te reguleren en kan u helpen om u beter te voelen.

  • Doe ademhalingsoefeningen bijvoorbeeld met Chinese qi gong
  • Zorg voor dagelijks frisse lucht en beweging door middel van een wandeling van min. 20 minuten.
  • Ruim op, gooi weg wat u niet nodig heeft
  • Probeer als het mogelijk is een vorm van structuur aan te brengen in uw leven
  • Probeer bewust te kiezen voor wat u belangrijk vindt en laat los wat u niet nodig heeft
  • Gebruik daarvoor desnoods een aantekenboekje waarin u schrijft of een planning maakt
  • Waardeer uzelf, ook als u niet uw doelen haalt
  • Met scherpe voedingsmiddelen versterkt u uw energie in de herfst. (wel met mate). Muntthee, uien, prei, rijst, basilicum, koolraap, radijs, kalkoen, haas zijn voorbeelden van scherpe voedingsmiddelen.