De dagen zijn nat, donker en koud! En hoewel we nog geen sneeuw of ijs hebben gezien is het winter! Volgens de traditionele Chinese geneeswijzen is in de winter het waterelement dominant. Donker, koude, langzaam, rust, zachtheid, en voelen overheersen. Om in overeenstemming te leven met deze fase kunnen we proberen ons meer terug te trekken, de rust in onszelf en de natuur op te zoeken. Op deze manier voeden we het yin in onszelf en bereiden we ons voor op het voorjaar, een periode van groei en stijging van yang.

We hebben rond 21 december het meest yinne punt bereikt van het jaar. Daarna was er een kantelmoment waarbij we van het uiterste yin een omslag maken naar yang. Sommigen onder ons die te maken hebben met melancholie of angst (angst is de emotie die bij het waterelement hoort) en/of depressie, hebben moeite met dit kantelmoment.

Het waterelement is verbonden met het orgaan en meridiaansysteem van de nieren en de blaas, die weer verbonden zijn met de botten. Juist in de winter krijgen veel mensen last van hun botten, van stijfheid, vastzittende nek en schouders, gespannen spieren of pijnlijke voeten. Ook verergeren reumatische klachten en komen blaasontstekingen vaker voor. In Japan dragen vrouwen ‘s winters vaak een nierband, een warme elastische band (kan gewoon van dubbele tricot zijn) om zo het gebied van de onderbuik tot net over het middel te beschermen. Zo kun je je yang-energie sparen. Een andere manier om je yange energie te sparen is het warm houden van je voeten door s’avonds je voeten in een voetenbadje met Chinese verwarmende kruiden of etherische olie steken. Belangrijk is om te voorkomen dat je yange energie verliest via het punt nier 1 onder de bal van je voet.. Dus houd je voeten warm..

Nog een paar tips.. ga vroeg naar bed gingen en sta iets later op. Ga dagelijks naar buiten en maak contact met de natuur en absorbeer daglicht om toch nog wat vitamine D op te slaan. Maak een lekkere wandeling en doe vooral aan zelfreflectie en verstil.

Qua voeding kun je ‘s winters beter stamppotten en verwarmende voeding en kruiden gebruiken, om te zorgen dat je ‘kacheltje’ blijft branden. Kaneel is goed om te gebruiken bijvoorbeeld in de voeding. Kies als ontbijt voor een warme havermoutpap met amandelmelk, abrikoos, noten en wat kardemom erdoor, of soep.

Tot slot, acupunctuur en shiatsu kan in de winterperiode goed helpen bij pijnbestrijding, verlichting geven van mentaal-emotionele klachten en het bevorderen van de doorbloeding dat een ontspannend, voedend en verwarmend effect heeft.